Köves Éva 2007-2008

Passuth Krisztina művészettörténész Köves Éva 2007-2008 című kiállítására írt megnyitó beszéde

Igen nagy örömmel nyitom meg Köves Éva kiállítását.

Több évtizede követem művészi tevékenységét, látom, hogyan alakulnak át motívuma, festői eljárása, sőt ezen túlmenően az egész szemléletmódja is.

A Velencei Biennálén kiállított nagyméretű festészeti installációi után hogyan tett magáévá egy másik, nagyon izgalmas, nagyon dinamikus szemléletet.

Amit itt most e pillanatban látunk az teljes mértékben figura nélküli, kizárólag inorganikus, tehát halott, azaz kőből készült elemeket, konkrétan városokat vagy szerkezeteket mutat be.

Egészen konkrétan három várost, Budapestet, azután Párizsnak egyetlen egy vetületét, ami levelezőlap szinten mindenki számára ismert, konkrétan az Eiffel Tornyot, és azután a legbehatóbban és legeredetibb módon Moszkvát mutatja be.

A három városhoz többnyire eltérő három színskála is kapcsolódik. Budapesthez a fekete-fehér, illetve a kettő keverékéből kialakuló grizáj felület, tehát egyfajta nyomott színskála. Az Eiffel Torony ugyancsak fekete-fehérben látható, viszont Moszkva három színben is. Egyrészt a már említett fekete-fehér variációban, másrészt kékes árnyalatokban és végül természetszerűleg Moszkváról lévén szó vörösben.

A három szín és a három város egyfajta leredukált, koncentrált módon jelenik meg. Semmiképpen sem találkozhatunk itt látképekkel, szélesebb horizontokkal, nagyobb kivágásokkal, hanem mindig egy-egy elemre koncentrál a művész és abból az elemből építkezik tovább, azt sokszorozza meg. Valamint ebből épít installációt, amit én a magam művészettörténeti nyelvén poliptikonnak is nevezhetnék, mivel egy olyan kompozícióról van szó, ami több táblaképből áll össze.

Ami nagyon izgalmas Köves Éva munkáiban, az az, hogy mit lát Ő meg ezekben a városokban, a kiválasztott épületekben. Nem azt, ami szokványos – még az Eiffel Toronyban sem -, hanem azt, ami a szemlélőt megragadja, ha egy idegen városban bolyong, valamit, ami vonzza a tekintetet befelé.

A Budapest képeknél azokat a természetben nem túlságosan vonzó fóliákat, amelyek egy építkezést takarnak, rejtenek el a szemlélő tekintete elől és szükségképpen kíváncsiságot ébresztenek, hogy mi van mögöttük.

Mindig az a probléma merül fel a művekben, hogy mi van a felszín mögött, hogyan lehet a falak mögé is behatolni. A befalazott ablakok, a befalazott furcsa egységek, bejáratok mögé bejutni valamilyen módon.

Köves technikája, amit alkalmaz a teljesen sajátosan kialakított technikája, hogy itt most a korábbiaktól eltérően nem egy, hanem két fényképet is alkalmaz. Az a műnek az alapja. A fényképeket önmaga készíti, ő veszi fel. Ezeket a fényképeket miután felragasztotta azt festi meg. Így a fénykép és a rajta lévő festékfelület együttese az, ami a kompozíciót adja. Ez a kompozíció nincs előre véglegesen megtervezve, nem készít vázlatot róla, hanem ott magán a felületen, a festékfelület megdolgozásakor alakul ki és egy nagyon sajátos textúrát alakít ki.

Ami még izgalmas, hogy a három város – de elsősorban Moszkva – olyan fragmentumait tudta kiválasztani, amelyek abszolút jellemzőek a városra, tehát már messziről megérezzük, hogy Moszkvában vagyunk. Másrészt semmiképpen sem ismert, emblematikus elemek, hanem inkább rejtett részletek, amelyekből azután – nagyobb méretű alkotásoknál – dekoratív felületet tud kialakítani. Ettől az installációt kifejezetten konstruktivista négyszögek jelennek meg rajta. De ezek a négyszögek is dekorálva vannak, keret veszi őket körül.

Külön problémája a művésznőnek a keret és a benne foglaltaknak a viszonya, sajátossága.

Ami az egyik műnél még csak keret, az egy másik képnél fő témává válik. A kettő között nincs egy éles cenzúra, a keret művé válik és a mű keretté.

Egyedülálló a szemlélete, ahogy ezeket a városképeket megjeleníti, ugyanakkor megőrzi mindegyiknek az egyedi jellegzetességét, miközben a város létük evidenssé válik.

Ezek a kompozíciók mind üresek, abban az értelemben, hogy nincs a figurának a képekben sehol jelenléte, nyoma, mintha kihalt tereket látnánk, kihalt épületeket.

A képekben nincs semmi kellemetlen, visszataszító, de van valami üresség érzetünk. Mintha hiányozna az eleven élet onnan, ennek ellenére a képek dinamizmusa tökéletesen áttörő.

A kiállítás, amit most láthatunk mindenképpen egy nagyon fontos állomása a művész munkájának. Ahogy korábban a Budapest Galériában korábban csak figurákat, konkrétan portrékat mutatott be, most a Virág Judit Kortárs Galériában ennek a szemléletnek és tematikának a másik vetületét látjuk. Nagyon kíváncsiak lehetünk mi lesz az ezt követő sorozat témája. Biztosak lehetünk benne, hogy ez is be fog következni.

Radák Eszter: Négy évszak - ha még egyáltalán van olyan 2017. március
Radák Eszter:
Négy évszak - ha még egyáltalán van olyan
2017. március 22. - április 22.
Király Gábor: Rezervátum 2017. február
Király Gábor:
Rezervátum
2017. február 20. - március 18.
Csató József: Pocket Volcano 2016. március
Csató József:
Pocket Volcano
2016. március 24. - április 13.
Radák Eszter: Fütyül a rigó 2014. szeptember
Radák Eszter:
Fütyül a rigó
2014. szeptember 10. -  27.
Király Gábor: Vendégek 2014. március
Király Gábor:
Vendégek
2014. március 12. - április 9.
Vomeronasale - Csató József kiállítása 2013. szeptember
Vomeronasale - Csató József kiállítása
2013. szeptember 4. - október 1.
Ki a szabadba! 2012. szeptember
Ki a szabadba!
2012. szeptember 6. -  27.
L O O P 2012. május
L O O P
2012. május 23. - június 30.
Made in Wunderland 2012. április
Made in Wunderland
2012. április 3. - 0000.  0.
Nyári István 2012. március
Nyári István
2012. március 6. -  31.
Small Talk 2011. szeptember
Small Talk
2011. szeptember 1. -  28.
Budapest Áramlat 2011. május
Budapest Áramlat
2011. május 27. - 0000.  0.
Papír panoráma 2011. március
Papír panoráma
2011. március 11. - április 30.
Szurcsik József: Ember Embernek 2010. november
Szurcsik József:
Ember Embernek
2010. november 10. -  30.
Korodi Luca: Távol Afrikától 2010. november
Korodi Luca:
Távol Afrikától
2010. november 10. -  30.
A kép képe 2010. szeptember
A kép képe
2010. szeptember 10. -  30.
Cseke Szilárd 2009. szeptember
Cseke Szilárd
2009. szeptember 9. -  30.
Haász Katalin 2009. szeptember
Haász Katalin
2009. szeptember 9. -  30.
Korodi Luca: Örök vadászmezők 2009. február
Korodi Luca:
Örök vadászmezők
2009. február 12. - március 14.
Bak Imre és Roters Katharina kiállítása 2008. november
Bak Imre és Roters Katharina kiállítása
2008. november 3. -  26.
Nádler Retrospektív 2008. szeptember
Nádler Retrospektív
2008. szeptember 13. - október 4.
Gábor Áron: Fényfolyamatok 2008. május
Gábor Áron:
Fényfolyamatok
2008. május 29. - június 28.
Három grácia 2008. április
Három grácia
2008. április 16. - május 6.
Arnulf Rainer 2008. február
Arnulf Rainer
2008. február 23. - március 22.
Szurcsik József: Arcadia 2008. január
Szurcsik József:
Arcadia
2008. január 29. - február 29.
Friss Festmény 2007. szeptember
Friss Festmény
2007. szeptember 16. - október 3.